Konsten att titta på tv.

Ni vet hur man hittar en bra serie och följer den slaviskt under första säsongen för att sedan tröttna och tycka att den "har tappat tråden" eller liknande? Det förstår inte jag. För det första måste man förstå hur glad man ska vara att ens nya favoritserie ens överlever en hel säsong. Och då menar jag en hel riktig säsong, som i runt tjugo avsnitt. Inte fem eller tio. Kommer det sedan en eller två säsonger till, ja, då är det glada glada tider. För det andra så är det ju inte förrän efter första säsongen som man verkligen har lärt känna karaktärerna och fått grepp om historien ordentligt. Man kan säga att säsong ett bara är uppvärmning, medan säsong två och följande säsonger kan fördjupa sig lite mer i huvudhistorien såväl som i sidohistorier. Det här innebär ju att när ni säger att "serien har tappat tråden" så menar ni att ni i själva verket inte gillar historiens utveckling. Okej, då. Smaken är ju som baken, delad. Men första säsongen måste ju få ett sorts avslut eftersom nätverksbolagen troligtvis är osäkra på om det blir någon fortsättning, så givetvis ser "tråden" annorlunda ut i följande säsonger. För det tredje så fattar jag inte att man inte vill veta fortsättningen. Oavsett om manuset är skit i nästa säsong, eller vad det nu kan vara, så vill man väl veta hur det slutar? Och, ännu viktigare, vad som händer på vägen till slutet? Sen finns det ju de som hävdar att en serie ifråga har blivit för förutsägbar, och i vissa stunder kan nog det vara sant. Om man skulle testa själv att skriva ett manus eller berättelse eller liknande så är det nog inte så jäkla enkelt att vara hundraprocentigt orginell hela tiden. Sen är ju tv-serietittande inte en sorts tävling som går ut på att man ska gissa seriens händelser i förväg (idé till en ny, dålig realityshow, kanske?). Man har ju nästan alltid en aning om vad som ska hända härnäst, men man vet ju inte. Och det är ju därför man tittar.

Jag antar att jag har tröttnat lite på att få frågan "är den serien fortfarande bra?". "Eh, ja. Det händer ju fortfarande en massa grejer i varje avsnitt!" vill man svara då. Historien fortsätter ju. Hur kan det INTE vara bra? Jag vill hävda att inte många serier som jag sett som var bra i första säsongen blev sämre i kommande säsonger. Nästan ingen. Min poäng kan vara att jag tycker att folk ger upp sina serier alldeles för lätt. Och mitt råd är att inte tänka så mycket på vad som kommer att hända härnäst, häng med i handlingen som den ser ut för tillfället istället. Då blir alla serier bättre.

Om jag tittar på tv ikväll blir det något av följande:
Gothika, 22.30 TV3
My Cousin Vinny, 00.30 TV3
Simpsons, 20.00 & 20.30 TV6
Stargate Atlantis, 21.00 TV6
The Lost Room, 22.00 TV6
The World According To Garp, 21.00 Kanal 9


Pusha iHNRK! Follow iHNRK on Bloglovin iHNRK - RSS 2.0

Kommentarer från:
Geir
2008-11-08 | 01:28:50

Om man bara accepterar att en serie enligt ens egen åsikt blir sämre, och fortsätter titta för att den borde vara bra, är inte det ungefär som att supa tills man dreglar, spyr ner sig, och spöar kärringen, typ? Taa är ju trevligt, men det kan bli dåligt också... Eller?
Mr Haenk
2008-11-08 | 12:51:17

Lite väl extrem - och märklig - jämförelse, och som sagt i mitt inlägg efter detta så blev det lite svammel här. Men jag vill ändå fortfarande hävda att folk ger upp sina serier alldeles för lätt. För att referera till första säsongen av Prison Break: "Have a little faith" =D Och återigen som sagt, smaken är ju som baken, delad...
Roine L Arson
2008-11-08 | 15:20:10

BRÄNN TV:n!!!!! Hur orkar man följa sådär mycket skit på tv? Jag följer Prison Break och det får räcka. Henke du borde börja titta på Våra bästa år. Den är väl inne på sin 1256:e säsong så den borde ju vara "Top of the line" i dina ögon?
Mr Haenk
2008-11-09 | 13:29:57

Ja, man skulle ju kunna tro det. Men, nej. Ge gärna förslag på andra serier, dock. =D

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback