Mac eller PC?

Den urgamla frågan kvarstår; Mac eller PC? Förr var det ett enkelt val. Macintosh var inte alls lika etablerad som den är nu, och i och med det fanns det nästan inga spel (viktigt då, men nu för tiden anser jag dock att spelen hör hemma på konsol) och bara en handfull program som intresserade. Men på sistone har min beslutsamma trohet börjat faliera. Varför? Ja, jag måste väl ändå säga att det till stor del har med Windows att göra. Vista, framför allt. Vår nya dator med Vista är utrustad med dubbelt så mycket arbetsminne och är ungefär tre gånger så långsam som vår gamla dator som kör XP. Visst kan det vara så att andra variabler spelar in i att det är så, men jag tror faktiskt inte det. Vart man än vänder sig får man höra samma visa, att Vista faktiskt suger. Samtidigt tar man gradvis in att en Macintosh är driftsäker, snabbstartad och behöver nästan inte ens ha något virusskydd. Klart att gräset till slut blir grönare på andra sidan. Och då har jag inte ens nämnt designen. En något futuristisk, ren och oftast vit design jämfört med en ljusgrå plastlåda. Ok, PCn har faktiskt blivit bättre på design de senaste åren. Men ändå.

Svårt att förklara, du som läser kanske vet vad jag menar, kanske inte (jag pladdrar ju rätt mycket lol), men det känns på något sätt som att PC i all sin storhet råkat slå knut på sig själv. Blivit för stort, för snabbt. Någonstans där inser jag att jag hela tiden förväxlar hela konceptet PC med företaget Microsoft. Märkligt. Men kanske inte helt felaktigt? Apple med sin Macintosh, å andra sidan, har till synes suttit på avbytarbänken och studerat alla många misstag och sen lyckats göra något bra och konkurrenskraftigt av det. Det jag tror jag menar med allt det här är nog att Microsoft (och i och med det även PC) bara verkar göra fel efter fel och Apple gör fler och fler rätt. Det verkar så i alla fall. I mina ögon. Och om det nu är så, varför ska man inte gå över till Macintosh?

Det här är ju en debatt som pågått sedan urminnes tider, men som sagt, tiderna förändras ju. Så vad tycker du? Bör man hålla fast vid det gamla och bekanta, eller är det dags att kasta sig ut i det okända?

Här hade det suttit fint med en fin liten röstningsapplikation, men jag erkänner, jag vet inte hur man gör en sån... Pinsamt, men just nu är jag för lat för att ta reda på det!

vs

Pusha iHNRK! Follow iHNRK on Bloglovin iHNRK - RSS 2.0

Kommentarer från:
Adam Stahl
2009-12-04 | 12:16:38

Skulle säga MAC! Har både och. Dock använder jag min stationära PC när jag är hemma. Men det är mest av lathet.. jag har allting där och den andra är en bärbar (MacBook Pro) och har då inte någon separat mus till den. Så tack vare det är det skönare här. Men macen startar på 15 sekunder. PCn tar 4 minuter (måste orka formatera någon gång). Men om du funderar på en ny "primär" dator, Mac!
iHNRK
2009-12-09 | 09:42:36 | http://www.ihnrk.se/

@Adam: Ja, det får bli en Mac nästa gång. Jag är såld. Nu ska jag bara skrapa ihop minst elva tusen spänn...
Theodor
2009-12-09 | 11:05:27 | http://www.theodorstorm.se

Mac för fanken! Mitt gamla PC-bygge Tjernobyl är visserligen i drift fortfarande, men en iMac (för stationära behov) och en Macbook Pro (för mobila behov) är mina bästa datorvänner numera.



Sen ligger det väl en viss ironi i att det hårdvarumässigt skiljer väldigt lite mellan Mac och PC idag, det sitter Intel-proppar och ATI-grafikkort i Mac:ar också numera. Största fördelen heter Mac OS X, som är som Linux vill vara (ett snyggt, lättarbetat gränssnitt med Unix i botten). Det går finfint att köra Windows 7 på en Mac om man inte vill lämna Microsoft-världen, men då blir man stenad av Mactalibaner.

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback